| Datum | Views | Kommentarer |
|---|---|---|
| Total | 1324 | 0 |
| ti. 22 | 1 | 0 |
| må. 21 | 1 | 0 |
Hur gör man en startare i Unity som öppnar terminalen och kör direkt ett terminal-kommando ? Det finns många möjligheter. Men för alla gäller att skapa en startare först genom att högerklicka på skrivbordet och välja "Skapa programstartare" So far so good, men när det gäller kommandoraden blir det lite mer avancerat.

gnome-terminal --command top
Men några andra funkar inte så enkelt. Som t.ex. vnstat som jag skrev om tidigare. Terminalen öppnas för 1 sekund och stängdes direkt. Därför måste vi använda ett mellan-script som öppnar terminalen, kör kommandot och håller fönstret öppen.
Ladda ner scriptet här och packar upp den i din hemkatalog. Och när du sedan skapar en startare måste du skriva in i kommandoraden
gnome-terminal -x /home/XXXXX/startvn.sh vnstat
XXXX ska vara ditt användarenamn. När du har startaren på skrivbordet måste den flyttas för en permanent lösning. Jag flyttade den till /.local/share/applications. Men du kan även flytta startaren i din hemkatalog eller någon annan mapp. Syftet är att när du radera startaren från skrivbordet då försvinner den även i Unity och vem vill ha en startare på skrivbordet.....
I steg 2 måste du nu dra över startaren från sin nya plats direkt in till Unity och så var det klart.
Jag testade även med sudo apt-get update och det funkade faktiskt.
| < Föregående | Nästa > |
|---|